Přeskočit na hlavní obsah

Opravy nástrojů a montážní práce č.1

Provádíme opravy především dřevěných nástrojů (kytary, smyčcové, potahování smyčců) a ladění, údržbu a opravy klavírů. Pokud je to možné, snažíme se udělat nebo zprostředkovat i jiné opravy. Opravárenská dílna se nachází v Podsedicích.
Na tomto místě budeme ukazovat některé opravy, které se v Litoměřicích vyskytly:
Ulomená hlava kytary před opravou. A stejná kytara po opravě - bylo nutno provést i povrchové úpravy laku v místě zlomení a zavedení vyztužovacího "šteftu" zezadu - viz šipka. Cena opravy včetně nových strun Savarez 620,-Kč.
Uražený krk kontrabasu po pádu před opravou.
Přilepení a vystužení krku vnitřní vložkou není tak zcela snadné, neboť se musí správně nastavit úhel, aby vyšla správně budoucí poloha strun. Pomáhá a radí přitom i kolegyně Asta...
A je to hotové - požitek ze hry na opravený nástroj kazí jen někteří nekulturní posluchači:
(Cena opravy 952,- Kč)
Drobné seřizování flétny stojí kolem 100,- Kč.
Další malé práce na kytaře:
Výroba ebenového pražce na 12ti strunné mandolíně (bylo nutno zkrátit hmatník a vložit ručně zhotovený pražec).
Cena opravy včetně strun: 400,- Kč.
Poškozená loutna (rozlepená, vypadlé pražce, ulomená hlava a kobylka).
Loutna po opravě a detail rekonstruované kobylky + hlavy.
Cena opravy 1.200,-Kč.
Smyčec před novým potažením
a rovnáním prutu.
A smyčec po opravě s novou špičkou a žíněmi (cena opravy 500,-Kč)
Výměna houslového hmatníku ( v případě použití ebenu cena kolem 600,- Kč).
Montáž ozvučení do kytar a především vyříznutí přesného otvoru pro equalizér je práce, při které zvlášť platí "třikrát měř, jednou řež". Stačí malá chybička nebo pohyb ruky a kytara je nenávratně poničena. Nedoporučujeme tedy bez dostatku řemeslné zručnosti, zkušeností a nástrojového vybavení dělat pokusy s vyřezáváním otvoru do lubu kytary. Budiž bohu díky, že se zatím všechny ty desítky děr u nás podařilo "trefit" a k problému nedošlo. Do naší dílny tedy putují k montáži i kytary z jiných krajů a udržujeme si pověst dobré kvality práce.
Cena montáže 500,-Kč.
Podobně je tomu u seřizování, oprav a ladění klavírů. Lidová tvořivost bez znalostí a zkušeností může vést až ke zničení nástroje.
Ladění a běžný servis probíhají vždy u zákazníka, do dílny se převážejí pouze složitější zakázky. Někdy je ladění až kuriózní - je např.ztížené na letišti mezi letadly, která kolem startují a přistávají - nic moc pro ucho ladiče.
Častou opravou jsou ulomené krky na kytaře - většinou po pádu nástroje. Oprava není velký problém, ale je třeba krk sundat, upravit styčné plochy a vystužit uvnitř kolíčkem. Cena cca 360,- Kč včetně strun.
Housle a další smyčcové nástroje je nutno často zcela demontovat, pak opravit a opět složit dohromady:
Oprava kytary "vídeňky" s rekonstrukcí intarzie otvoru:
Kytara po opravě (cena opravy 5.000,-Kč):
Při výměně pražců na kytarách se používají různé rozměry drátů. Nezanedbatelná je také jeho tvrdost - věšinou se používá 5 stupňů tvrdosti a nejvíce žádaný je střední č.2-3.
Při výběru drátu by se měl brát v potaz i styl hry. Kdo používá spíše technický styl "lehčích prstů", může si dovolit - zejména na el.kytaře vyšší část, která je nad úrovní hmatníku. Tento drát jednak déle vydrží a při silnějším stisku struny lze používat efektu vytažení tónu. Hráči s tvrdším držením levé ruky by měli použít drát s nižším přesahem, který tolik struny nevychyluje a nemění ladění. Má ovšem katší životnost a při opotřebení tóny dříve drnčí.
Orientační tabulka dátů:
Kompletace multikabelu:
Montáž připojení u mixu:
Připojení Mixu:

Kontrabas před opravou (z kapely Roháči)








Poměrně důležitou věcí je napasování krku tak, aby měl správný sklon a po ukončení všech oprav bylo možné napasovat kobylku a docílit správného dohmatu strun. Pokud již vlivem stáří byl úhel příliš malý a struny vycházely moc vysoko - což nebylo již možné odstranit snižováním kobylky a podkádáním hmatníku klínem - musí se odebrat částečně materiál na patce krku a úhel upravit. Jde o poměrně náročnou ruční práci a kdyby se nepovedla, je celá oprava zbytečná. Styčné plochy mezi krkem a špalkem, kde vznikne volné místo se vyplní dřevěnou dýhou, aby došlo k pevnému slepení. Protože pevnost spoje ale již nemusí být perfektní, je zde použita výztuha dvěma vruty zevnitř, které budou v závěru montáže namočeny do klihu a dotaženy.


Neméně problematické je lepení nového hmatníku. Jednak je třeba nejdříve hmatník přizpůsobit na nástroj - v tomto případě se jednalo o zúžení po celé délce o 1 cm. Ebenový hmatník je velmi tvrdý, což vyžaduje určitou techniku při práci. Také je ale drahý (více jak 4.000 Kč), takže pokud se práce nepovede, vznikne značná škoda. Dále se lepením musí srovnat při této opravě prohnutý krk - pokud by se hmatník pouze přitiskl a slepil, bude krk nadále prohnutý, protože eben ani přes svou tvrdost druhou část nenarovná a také se prohne. Je tedy nutno přiložit velmi pevnou pertinaxovou lištu a navíc podložením filcovými proužky zajistit slisování obou částí tak, aby se krk slepil a současně prohnul nepatrně opačným směrem. Jedně pak bude ve výsledku rovný, bude mít částečnou rezervu a vydrží desítky let.
Následuje úprava kobylky, výroba a úprava nultého pražce a seřízení dohmatu:
Když je po dlouhých hodinách práce oprava hotova, nastává slavnostní okamžik, kdy nástroj "vstane z mrtvých" a opět se rozezní. Je to vždy trochu napětí, co se ozve, ale konkrétně v tomto případě se nástroj projevil jako velmi dobrý a vhodný pro náročnějšího profesionála. Cena podobné opravy při použití ebenové garnitury a značkových strun přesahuje 25.000 Kč, ale cena kvalitní stoleté basy je mnohem vyšší.
Přehled hlavních prací na opravě kontrabasu: rozebrání na části (asi 30 kousků), odstranění nevhodných lepidel, odstranění neoriginálních dřevěných částí, odstranění hmatníku, slepení a vyztužení desek, sejmutí a znovunalepení žeber, vyjmutí a oprava spodního špalku, zkrácení a rovnání lubů, napasování krku, slepení desek a lubů, retušování, vypňování dřevem a tmelení povrchu, broušení, smývání nevhodného laku acetonem, postavení duše, lakování, montáž bodce, úprava většího otvoru na menší, úprava a lepení hmatníku, výroba nultého pražce, seřízení a úprava kobylky a dohmatu, broušení laku, zvukové zkoušky a drobné úpravy.

Oprava miniaturní mistrovské kytary z roku 1939:
Po opravě:

Další oprava kontrabasu - nástroj byl neodborně lepen epoxidem, což způsobilo roztrhání dřeva (epoxid nepracuje se dřevem, které se vlivem vlhkosti mění). Je třeba tedy odstranit nevhodné lepidlo horkou párou a poté jednotlivé dílky napasovat, doplnit chybějící části atd....
Kontrabas po opravě:
Cena opravy byla v tomto případě stanovena na 16.500 - dokonale bylo možné opravit vrchní desku a přesadit krk, části z tvrdého dřeva slepené epoxidem nebylo možno bez zničení demontovat a proto se provedly pouze povrchové úpravy. Celkově však nástroj není špatný, každopádně zvukově dokonce výborný.
Další výroba multikabelu.
Montáž stageboxu připojitelného na multikabel.

Housle před opravou:

Housle po opravě - bylo provedeno srovnání tvaru jednotlivých dílů na formách, úprava velikostí a
napasování na sebe, slepení, doplnění hmatníku a pražce, obnova laku.





































Oprava kontrabasu - nástroj byl v předchozí době několikrát opravován jak profesionálně, tak amatérsky. Bylo nutno slepit a vyztužit přední desku a rozšířit její okraje. Problémem navíc bylo použití akrylátového laku, který ztížil povrchovou úpravu a lepení desky disperzním lepidlem, které komplikuje rozebrání nástroje. Práce vyžadovala nestandartní postup a improvizaci, ale výsledek je uspokojivý. Také bylo nutno přebrousit ebenový hmatník a vytmelit kritická místa tvrdým tmelem.














Historická kytara - "Vídeňka" před opravou:



Kytara po opravě.
Oprava kontrabasu - doplnění olámaných okrajů desek, lepení špalku bez rozebrání nástroje, povrchové úpravy:
Po opravě:

Kobylka dvanáctistrunné kytary - výrobní vada. Slabá konstrukce způsobila vyboulení v přední části a uvolnění plastové vložky, která se sklopila. Tím došlo k snížení dohmatu, drnčení strun a poruše snímání zvuku kobylkovým snímačem. Kobylka byla zvlhčena, srovnána do původního tvaru a v přední části byla nainstalována ebenová výztuha.




Oprava kontrabasu - ulomená hlava po amatérské opravě (spojeno vrutem), oprava praskliny desky se sejmutím její části a podlepením:

Mechaniky digitálních klavírů (i známých značek) se po delší době rozpadají. Oprava u autorizovaných servisů se finančně většinou nevyplatí, nebo není možná. Výrobce spíše podporuje prodej nových nástrojů, což je známá věc. Přesto lze po "česku" na toto vyzrát a životnost nástroje znásobit....
Oprava klasické kytary - po rozsednutí, prasklá zadní deska, chybějící žebra atd...
Slepení desky, výroba a nalepení žeber, namoření:
Lepení desky, lakování a kytara po opravě:

Elektronika, která se stane obětí záplav, končí v odpadu. Kromě vody je zničená i jemným bahnem z polí apod. Není to tak ale úplně pravda. Máme způsob, jak lecos zachránit. Následující reportáž je z oprav po záplavách. Postup byl takový, že se vše rozebralo, omylo ve vodě od bahna, vysušilo, prolilo směsí lihu a benzínu, opět důkladně sušilo, provedla se konzervace olejem a impregnace mechanických spojů servisolem. Takto byl zachráněn utopený multiefekt (dokumentace se nedělala) a dvě kombíčka .

Na těchto fotkách je zoufalý stav předzesilovače s ovládací elektronikou a hlavního zesilovače, který se podobá spíše hroudě bahna. První fáze je odbahnění a pak bude probíhat delší sušení před vykoupáním v lihobenzinu.

Nyní již elektronika bahna zbavená a pohled veselejší:
Další úskalí - očista reproduktoru. Membrána z hliníku vodě odolá, problém je spíše u cívky, která se pohybuje v úzké štěrbině magnetu. Je to nepřístupné místo bez vyříznutí a celkem jistého poničení membrány. Bahno tam ale může způsobit prodření a následný zkrat. Takže jediný pokus je mnohokrát z vody/do vody s pohybováním membránou a vyplavením nečistot přes látku v okolí cívky.

Zbývá odbahnění bedny:
A nyní po vysušení, vymytí a konzervaci nastává kompletace a kontrola.
První v pořadí je koncový stupeň zesilovače:
Mezi dlouhodobými opravami se ale objeví i něco jiného akutního, co je nutné udělat hned. Například satelit vydávající divné zvuky s výpadky reproduktoru. Závada je většinou banální - zde šlo konkrétně o studený spoj na trafu, ale nejvíc práce dá vše rozebrat a závadu vypátrat:

Elektronika z komba Behringer, připravená po renovaci na montáž:
Nyní nastává "okamžik pravdy", kdy se bude postupně zapojovat elektronika pod napětí. Buď to vyjde, nebo se také může zakouřit a všechna práce přijde vniveč. První pokus se zapojením trafa nevychází, ale jde jen o opět banální závadu. Bahno se dostalo i do vypínače, který je zničený.
Prozatím, než se sežene nový vypínač, se kontakty spojí a postupně se pod napětí zapojí napájecí trafo, koncový stupeň a ovládací elektronika:
Vše se stále přeměřuje, ale nakonec výsledek vypadá nadějně - trafo funguje, z koncového stupně sice vyletěla jiskra, ale tím se samovolně opravil nějaký skrytý zkrat ze zbytků nečistot, které se i přes důkladné čistění nepodařilo zcela odstranit. Ovádací elektronika se rozsvítila bez problému, takže zbývá připojit již předem vyzkoušený reproduktor. Na vstup se připojí přehrávač a konečně se ozvou zvuky z reproduktoru, takže je nejspíš vyhráno. Nyní se přezkouší všechny ovládací funkce, postupně se přidá výkon a bude se ověřovat spolehlivost:
Protože zkoušky a delší provoz na plný výkon potvrdily úspěšné dokončení opravy, je kombo připravené k používání:
Jedna hrůza skončila, nastává další. Postup bude obdobný, spíše to vypadá na více práce...
Výškový reproduktor po odbahnění hraje, takže se jen dosuší a sestaví:
Elektronika zatím neslibuje nic dobrého:
Reproduktor vypadá na odpis, papírová membrána moc vodu ráda nemá. Ale možná se něco vymyslí, jak to opravit také:
Nejdříve je ale třeba zjistit, zda se po koupeli rozběhne elektronika. Postup je stejný, po prověření trafa se vše spojí a protože nic nehoří a výškový reproduktor hraje, je snaha opět úspěšná. Zbývá tedy jen hlavní reproduktor a pak vše jen sestavit.
Oprava reproduktoru probíhala následovně: na poškozenou membránu se nalepila síťka z kanavy kvalitním disperzním lepidlem, pak se celá membrána z obou stran naimpregnovala disperzí, aby získala opět houževnatost vyplavenou vodou. Pak se vzhledově upravila černou disperzí a reproduktor bude použitelný jako dříve. Membrána sice nese stopy mírné deformace, ale na zvuku se to nejspíše vůbec neprojeví. Reproduktor je případně možné vyměnit už snadno, nebo lze nechat vyrobit novou membránu.
Oprava byla nakonec úspěšná a osvědčil se i opravený reproduktor, na zvuku nebylo nic znát:
Cena takových oprav je zhruba ve výši poloviny ceny zařízení, ale levněji by se pro náročnost asi nevyplatila.
Dost ale bylo zapáchajícího bahna, proto uvítám rád něco noblesnějšího - tentokrát ladím klavír u nejmenovaného ministra. Ministerské křeslo je post vysoký (zkusím si do něho sednout), ale není to moje parketa. Z vysokého postavení vždy hrozí i nebezpečný pád a proto ho použiji jen místo klavírní židličky:





























































Jedno z dalších ladění, kde bylo značně práce (5 neudržovaných nástrojů) se konalo v ZŠ Všehrdova v Lovosicích:













Oprava kontrabasu - nástroj po různých předchozích opravách. Má řadu prasklin, ulomený krk, zlomený hmatník.























































Komentáře

  1. Dobrý den pane. Když máte stránku o hudbě, určitě se v ní vyznáte a orientujete, přicházím tedy s otázkou, momentálně řeším prostorovou akustiku a prý je k tomu důležité, dělat aji měření doby dozvuku
    , je to opravdu pravda? Četla jsem to na jedné stránce a čeká mě právě točení komerčního videa a chci, aby bylo profesionální :) Děkuji

    OdpovědětVymazat
  2. Mazec. Já obdivuji všechny, kdo se v tomhle vyznají. Sám sice aktivně hraju na kytaru, bubny a další nástroje, ale co se servisu týče, tak jsem úplná lama. Třeba nedávno jsem byl u kytaráře a byl jsem překvapený, co všechno k práci používá. Třeba i šroubový kompresor, kterým pohání takovou maličkou lakovnu. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Který hudební nástroj se podle vás opravuje nejhůře? A nebo se to takhle obecně nedá říct a záleží vždy na tom, jaká vada se zrovna vyskytne? Já bych se totiž chtěla naučit také opravovat hudební nástroje. Domnívám se totiž, že je v této branži hodně a peněz a hodně jich tam bude vždy.

    OdpovědětVymazat
  4. Je dobré mít kontakt na kvalitní opravnu hudebních nástrojů. Já mám malou hudební školu, kde učím děti hrát na různé hudební nástroje. Nedávno jsem se rozhodla přikoupit další hudební nástroje. Tentokrát to byly dvě foukací harmoniky, pro moje malé žáky. Má sbírka nástrojů už začíná být opravdu pestrá, ale nemohu si pomoct, jelikož hudba je moje vášeň.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Dobrý den

 Partneři: Povinné ručení, autoinzerce Plánované uzavírky prodejny: aktuální informace jsou uvedeny na    http://www.musicinstruments.cz Vítáme Vás v prodejně hudebních nástrojů, která se již po krátké době od otevření v červenci 2006 stala jednou z nejvíce navštěvovaných v tomto kraji. Pokud Vás zajímá cokoliv ohledně muziky, věříme, že nebudete litovat osobní návštěvy, kromě prodeje poskytujeme i poradenství a servis. Poznámka: bohužel zmizely všechny obrázky, které zde byly, snad nám je správce vrátí... Pro získávání informací o zboží a případný internetový nákup můžete také navštívit náš e-shop zde: http://www.musicinstruments.cz .......vchod do prodejny poznáte podle této kytary: Naším cílem není jenom samotný prodej a servis, ale tato prodejna by měla být i místem, kde se setkávají muzikanti. A když to tak je, může se Vám stát, že si tu i nečekaně zahrajete, najdete spoluhráče do kapely a potkají Vás jiná podobná překvapení. Vyšlo CD Svět čarodějů písničkářky AMELANCHY CD obsahu

Výroba CD

Ukázka z kompletování CD "Modrá naděje". Náklad byl 500 ks a cena výroby včetně potisku CD sítotiskem je kolem 24.000 Kč. Samozřejmostí je při vydání CD licenční smlouva s OSA a s autory, takže každé dílo je chráněno autorskými právy.