Přeskočit na hlavní obsah

Chtěli byste si nahrát vlastní CD?


Snad každý si projde obdobím, že si představuje být zpěvákem nebo zpěvačkou. Někoho to přejde, někdo to zkouší celý život, ale jen nepatrnému množství lidí se to opravdu splní. V dnešní době je alespoň snažší svoje pokusy nebo tvorbu zaznamenat na zvukový záznam a to v takové kvalitě, jako profesionál. Jsem rád, že v mém studiu vznikly nahrávky, jako "Moc mi scházíš" od Aničky Danilukové, která s ní pak vyhrála hitparádu Domina, nebo že odtud dále do Českého rozhlasu putovala moje píseň "Můžeš přání mít". Tu zde nazpíval s Aničkou Jan Ježek, v té době představitel hlavní role v muzikálu Bídníci.
Anička Daniluková na fotce pro modelingovou agenturu a na Zlíntalentu (1.dětské finále 2005):
Další obrázky jsou ze zvukařské práce - Country bál na náměstí ve Slaném se skupinou Dřeváci:






























































Nahrávání písničky:

Kromě nahrávání a vytváření hudby nabízím konečný mastering. Toto probíhá tak, že Vaši nahranou skladbu převedu přes internet do specializovaného masteringového studia na Slovensku, kde bude zpracována na nejmodernější technice. Cena za jednu skladbu je zhruba 940 Kč a při větším počtu se snižuje. Další informace jsou zde:


Naše služby:

CD mastering alba, jednotlivých songů, nebo kompilací
Vinyl mastering alba, jednotlivých songů nebo kompilací
Mastering pro digitální distribuci (mp3, apod.)
Remastering starých a poškozených nahrávek
Analogový mastering sub-mixů (vokály, bicí, apod.)
Poradenství v oblasti mixáže pro úspěšnější finální mastering

Co je to mastering?

Vznik nahrávky probíhá ve třech základních etapách:

nahrávání, mix a mastering.

Mastering je poslední důležitá etapa při produkci nahrávky. Dokáže nahrávku zásadně vylepšit a dát jí konečný profesionální zvuk, který je možno distribuovat na zvukových nosičích nebo pomocí jiných médií.

Mastering představuje proces zpracování nahrávky, při kterém se upravuje dynamika frekvence zvuku do co nejlepší možné podoby, aby zněl shodně na všech zvukových aparaturách, ať už v obývacím pokoji, v autě nebo v nočním klubu. Všechny skladby na albu musí znít jednotně a ve stejné úrovni hlasitosti podle standartu tzv. Red Book.

Naproti tomu špatně provedený mastering může nahrávku výrazně pokazit. Dochází k tomu například při použití nevhodného zařízení, nebo digitálních plug-inů v kombinaci se špatným monitoringem a akustikou. Zmaří se tak obrovské úsilí a v neposlední řadě i čas strávený nahráváním a mícháním skladeb. Proto chcete-li plně využít potenciál Vaší skladby a oslovit posluchače moderním a ve všech ohledech kvalitním zvukem, je potřeba dobře smíchanou nahrávku vložit do rukou zkušených specialistů s adekvátním analogovým a DSP zařízením.

I když má každý studiový inženýr svá vlastní "výrobní tajemství", mastering obvykle zahrnuje tyto fáze:

1. Poslech Vaší nahrávky na několika různých soustavách a poslech referenční vzorové nahrávky,

2. Digitální zpracování v PC, chirurgický ořez a jemné vyvážení problémových frekvencí pomocí DSP zařízení a plug-inů,

3. Konverze digitálního signálu ve vysokém rozlišení na analogový pomocí DA převodníku,

4. Frekvenční vyvážení a zabarvení podle individuálních uměleckých představ pomocí analogového lampového nebo cívkového ekvalizéru,

5. Dynamické vyvážení nahrávky pomocí analogového lampového nebo fotooptického kompresoru, který vyváží hlasitost a dynamiku všech skladeb a přidá pravou analogovou barvu a elektronkové teplo,

6. Další individuální analogové zpracování, např. zvýraznění pomocí analogových vitalizérů, saturace basů a výšek, vyvážení sterea nebo přepis nahrávek na analogový pás,

7. Zpětný převod analogového signálu na digitální signál s vysokým rozlišením pomocí AD převodníku,

8. Digitální zpracování nahrávky podle individuální potřeby použitím externího hardwarového DSP zařízení,

9. Použití digitálního limitéru,

10. Ošetření začátku a konce skladby, několikanásobný poslech skladby na různých reprosoustavách, přidání technických parametrů (ISRC kódu) a příprava nahrávek k záznamu na zvukové nosiče (CD, vinyl, internet, apod.) podle standardu Red Book.


Proč není vhodné provádět mastering zároveň s mixáží a proč je absolutně nevhodné provádět mastering v domácích podmínkách pomocí snadno dostupných plug-inů?

Kvalitně provedený mastering se neobejde bez prvotřídního hardwarového vybavení, monitorovacího systému, akustiky prostoru, zkušeností a nezainteresovaného profesionálního pohledu.

Takový mastering není možné provést v domácích podmínkách zejména pro nedostatek právě těchto faktorů. Akustika některé frekvence zkresluje až o 10 db a běžné reproduktory zkreslují frekvence zhruba od 3 do 8 db. Studiové nearfield monitory mají sice poměrně lineární frekvenční reprodukci, nedokáží však reprodukovat nejhlubší subbasy 20-40 hz, které nahrávkám často dělají problémy. Oproti profesionálním masteringovým reproduktorům neposkytují dostatečné rozlišení, mohutnost zvuku a dynamický rozsah.Nevyvážená akustika a slabý monitoring proto způsobují nereálnou reprodukci nahrávky. Není tedy možné jí správně frekvenčně a dynamicky vyvážit, aby zněla stejně dobře na všech aparaturách, což je vlastně podstata masteringu.Dalším důvodem, proč není možné v domácích podmínkách udělat dobrý mastering, je samotné vybavení. Digitální plug-iny pracují s čísly, analogové zařízení však pracuje s reálným signálem.Zatímco analogový kompresor dokáže nahrávku transparentně dynamicky vyrovnat, zabarvit a dodat zvuku potřebnou jiskru, digitální kompresor většinou udělá pravý opak - nahrávku zkomprimuje, stlačí a drasticky rozbije.Podobný rozdíl najdeme i u ekvalizérů. Analogový lampový nebo cívkový ekvalizér dokáže některé frekvence výrazně zmohutnit už při slabém zesílení o 1-2 db, avšak použitím digitálního ekvalizéru lze dosáhnout podobného efektu až při zesílení o 3-4 db, což způsobuje frekvenční nevyrovnanost celé nahrávky.Digitální ekvalizéry jsou vhodné pouze k jemným úpravám, mohutný zvuk a barvu, jako jejich analogové vzory, však neposkytnou. Profesionální masteringová studia tedy používají hlavně analogová zařízení, s nimiž je možné dosáhnout nejlepších možných výsledků. Digitální technologie pracující s vysokým rozlišením signálu na vlastní hardwarové platformě (UAD, TCElectronic nebo Weiss) jsou určeny hlavně k detailním ořezům a přesným korekturám.

Podobně se v praxi ukázalo jako nevhodné provádět mastering přímo v nahrávacím studiu. Důvodem není jen fakt, že nahrávací studia často nemají tak kvalitní akustický prostor a monitoring, jako masteringová studia, ale hlavně pro nedostatek objektivního a nezainteresovaného pohledu na nahrávku, který je pro mastering velice důležitý.Člověk, který skladbu nahrává a míchá desítky hodin několik dní už jí zná nazpaměť, po hodinách poslechu má unavené uši, a nedokáže tak skladbu hodnotit objektivně pohledem běžného posluchače. Proto jsou skladby běžně mastrovány v externích masteringových studiích.

Vybavení:
Monitoring:
Aktivní studiové dvoupásmové monitory Mackie HR824 USA version
Aktivní studiové dvoupásmové monitory Yamaha MSP5
Poslechové reproduktory a subwoofery Bowers & Wilkins
Sennheiser HD25 - sluchátka
Rotel RB-1562 - výkonový zesilova
č
AD/DA p

ř
evodník:
Apogee Rosetta 200 AD/DA p
řevodník
Analogové p

ř
ístroje:
SPL Qure EQ - model 9783 (modifikovaný)
SPL Kultube - model 2049 Premium (s inp./outp. transformátory Lundahl)
SPL Stereo vitalizer MK2 (modifikovaný)
Arsenal audio by API - Analog equalizer EQ-R24
PrismSound Maselec MEA-2
Focusrite Platinum compounder
Custom G4SL Stereo Compressor
Hardwarová DSP p

ř
íslušenství:
T.C. Electronic Konnekt 48 - interface and DSP processor based on mastering
system 6000
T.C. Electronic Fabric C Studio - mastering compressor, equalizer, limiter, de-esser
T.C. Electronic Fabric R Studio - professional studio reverb
Powercore plug-ins
Universal Audio UAD2 DSP Card
Precision equalizer
Precision multiband compressor
Precision limiter
Precision maximizer
Pultec Pro EQP-1A and MEQ-5
Fairchild 660


Pokud se chcete zúčastnit připojené ankety, nebo přidat komentář, klikněte na následující řádek:

Komentáře

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. Jako souhlasím s tím, že nahrát si svoje vlastní autorské album může být docela zajímavé. Ale zatím se potýkám hlavně s otázkou, jak vybrat klasickou kytaru, na kterou to posléze nahraju. Jen co se teda na tu kytaru naučím něco víc, než jen pár akordů k táboráku. Ale třeba se mi tenhle sen jednou poštěstí. Kdo ví. :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Dobrý den

 Partneři: Povinné ručení, autoinzerce Plánované uzavírky prodejny: aktuální informace jsou uvedeny na    http://www.musicinstruments.cz Vítáme Vás v prodejně hudebních nástrojů, která se již po krátké době od otevření v červenci 2006 stala jednou z nejvíce navštěvovaných v tomto kraji. Pokud Vás zajímá cokoliv ohledně muziky, věříme, že nebudete litovat osobní návštěvy, kromě prodeje poskytujeme i poradenství a servis. Poznámka: bohužel zmizely všechny obrázky, které zde byly, snad nám je správce vrátí... Pro získávání informací o zboží a případný internetový nákup můžete také navštívit náš e-shop zde: http://www.musicinstruments.cz .......vchod do prodejny poznáte podle této kytary: Naším cílem není jenom samotný prodej a servis, ale tato prodejna by měla být i místem, kde se setkávají muzikanti. A když to tak je, může se Vám stát, že si tu i nečekaně zahrajete, najdete spoluhráče do kapely a potkají Vás jiná podobná překvapení. Vyšlo CD Svět čarodějů písničkářky AMELANCHY CD obsahu

Výroba CD

Ukázka z kompletování CD "Modrá naděje". Náklad byl 500 ks a cena výroby včetně potisku CD sítotiskem je kolem 24.000 Kč. Samozřejmostí je při vydání CD licenční smlouva s OSA a s autory, takže každé dílo je chráněno autorskými právy.

Opravy nástrojů a montážní práce č.1

Provádíme opravy především dřevěných nástrojů (kytary, smyčcové, potahování smyčců) a ladění, údržbu a opravy klavírů. Pokud je to možné, snažíme se udělat nebo zprostředkovat i jiné opravy. Opravárenská dílna se nachází v Podsedicích. Na tomto místě budeme ukazovat některé opravy, které se v Litoměřicích vyskytly: Ulomená hlava kytary před opravou. A stejná kytara po opravě - bylo nutno provést i povrchové úpravy laku v místě zlomení a zavedení vyztužovacího "šteftu" zezadu - viz šipka. Cena opravy včetně nových strun Savarez 620,-Kč. Uražený krk kontrabasu po pádu před opravou. Přilepení a vystužení krku vnitřní vložkou není tak zcela snadné, neboť se musí správně nastavit úhel, aby vyšla správně budoucí poloha strun. Pomáhá a radí přitom i kolegyně Asta... A je to hotové - požitek ze hry na opravený nástroj kazí jen někteří nekulturní posluchači: (Cena opravy 952,- Kč) Drobné seřizování flétny stojí kolem 100,- Kč. Další malé práce na kytaře: Výroba ebenového pražce na 12t